HOME
HEADLINE NEWS :
 

Senin

Definisi Ejaan Dalam Bahasa Indonesia

2 komentar

Definisi Ejaan Dalam Bahasa Indonesia - Salam Nusantara - pada kesempatan kali ini saya akan memposting artikel masih salam konteks Berbahasa Indoensia yang benar, pasti kalau membahas ber Bahasa Indoensia yang benar kita harus mengucap ejaan yang benar dan tidak rancu atau menggunakan ejaan yang telah disempurnakan, oke sobat supa kita berbahsa yang benar mari kita pelajari dasarnya yaitu ejaan. Sebelum merancang aktiviti ejaan kita perlulah mendalami terlebih dahulu makna asas ejaan sebelum kita membuat satu peranggkaan terhadap sesuatu aktiviti. Tujuannya bagi mencapai sesautu objektif pengajaran.

Ejaan tidak hanya berkaitan dengan cara mengeja suatu kata, tapi juga berkaitan dengan cara mengatur penulisan huruf menjadi satuan yang lebih besar, misalnya kata, kelompok kata atau kalimat. Ejaan adalah keseluruhan peraturan bagaimana melambangkan bunyi ujaran dan bagaimana antarhubungan antara lambang-lambang itu (pemisahan dan penggabungannya dalam suatu bahasa). Ia merupakan ketentuan yang mengatur penulisan huruf menjadi satuan yang lebih besar berikut penggunaan tanda bacanya.  Terdapat beberapa definisi tentang ejaan berikut di bawah adalah contoh-contoh ejaan. :

Kemahiran mengeja perkataan berkait rapat dengan kemahiran membaca perkataan. Hasil kajian yang lepas telah menunjukkan bahawa proses kognitif yang mendasari kedua-dua kemahiran membaca perkataan dan kemahiran mengeja adalah hampir sama (Fitzgerald & Stanahan, 2000).

Ejaan adalah proses memilih serta mengadunkan lambang-lambang untuk melahirkan perkataan secara lisan dan bertulis. Sebahagian daripada kanak-kanak mahir mengeja tanpa bantuan guru. Ini adalah kerana kemahiran itu boleh diperolehi melalui kemahiran membaca. Tetapi ada juga kanak-kanak yang boleh membaca tetapi lemah dalam ejaan. (Jabatan Pendidikan Khas KPM).

Ejaan dan rencana adalah dua kemahiran yang saling berkaitan. Kemahiran ejaan dan tencana diperolehi melakui kemahiran membaca sama ada secara mekanis ataupun penaakulan. Perkataan yang dipilih untuk pembelajaran ejaan boleh diambil daripada buku teks, buku kerja, kad ejaan, lembaran kerja dan yang berkaitan dengan kemahiran bacaan dan kefahaman. Aktiviti ejaan dan rencana ini dapat membantu kanak-kanak meningkatkan dan menghafalkan bunyi perkataan. Di samping kemahiran mengaitkan bunyi perkataan dengan perkataan lain juga mengukuhkan kemahiran membaca. (Kaedah P1 BM Raminah Hj Sabran, Rahim Syam).

Defnisi Dari wikipedia yaitu :
Ejaan adalah penggambaran bunyi bahasa (kata, kalimat, dsb) dengan kaidah tulisan (huruf) yang distandardisasikan dan mempunyai makna. Ejaan biasanya memiliki tiga aspek yaitu
Aspek Fonologis yang menyangkut penggambaran fonem dengan huruf dan penyusunan abjad
Aspek Morfologis yang menyangkut penggambaran satuan-satuan morfemis
Aspek Sintaksis yang menyangkut penanda ujaran berupa tanda baca.


Write : Jago Copy
Unduh Adobe Flash player
Patut saya ucapkan terima kasih kepada sobat, atas kunjungannya ke Jago Copy Blogspot
  • Oya Sobat Qu, Jangan lupa Komentarnya, Like Facebook Jago Copy dan Follow Twitter saya ya.. dibawa ini

    2 komentar:

    1. yang Kenak bangat yang Defnisi Dari wikipedia.. tenk info,a

      BalasHapus
      Balasan
      1. ia sob.. itu pass x, krna punya referensi langsung dari Wikipedia

        Hapus

    Terima kasih atas kunjungan, Jangan lupa komentarnya

    Lintas Islam

    Selengkapnya »

    Informasi

    Selengkapnya »

    Lintas Budaya

    Selengkapnya »

    Lintas Makalah

    Selengkapnya »
     

    About Me

    Foto Saya

    Ervanda Saputra / Ungo
    Pemilik Webblog ini Ervanda Saputra atau lebih dikenal dengan gelar Ungo, ungo mulai terjun didunia bloging sejak
    pertengahan tahun 2007, awalnya ungo memag tidak mengenal yang namanya internet apalagi dengan bloging ini..! Selengkapnya

    Followers

    Pengikut G+

    Copyright © JAGO COPY BLOGSPOT | All Right Reserved.
    Template By Ervanda.info
    Bloggers - Meet Millions of BloggersHosting Gratis